MODUL 4.2
Koučing v školskom prostredí
Rola kouča
Základný a zásadný rozdiel medzi mentorom a koučom je ten, že mentor je odborník v tom, čo robí a má bohaté skúsenosti v danom odbore. Kouč nie je odborník na prácu alebo nejakú činnosť, ale je odborníkom na vedenie koučovacieho rozhovoru. Čiže kouč nemusí byť, a spravidla ani nie je, odborník v téme, ohľadom ktorej koučuje.
Kouč prostredníctvom rozhovoru a cielene kladených otázok pomáha koučovanému nazrieť na problém z iných perspektív, a tak mu pomáha hľadať cesty riešenia. Cesty riešenia si však koučovaný vyberá sám.
Čo sa týka osobnostných čŕt a charakteristík, tie sú podobné ako tie, ktoré sa vyžadujú u mentorov. Kompetencie kouča by sme mohli rozdeliť do troch základných oblastí. Prvou oblasťou sú vedomosti a zručnosti, kam patrí zvládnutie základnej techniky rozhovoru a schopnosť v rozhovore využívať netradičné prvky.
Nasleduje oblasť kompetencií zameraná na prax vedenia rozhovoru. Je dôležité si uvedomiť, že otázka je hlavný nástroj koučingu a celého koučovacieho rozhovoru. Preto sem patrí najmä efektívne kladenie otázok, počúvanie s porozumením a silná orientácia na výsledok.
Poslednou oblasťou v kompetenčnom profile kouča je jeho osobnosť a vzťahy s ľuďmi. Tu sa vyžadujú charakteristiky ako priateľskosť, schopnosť vytvárať príjemnú atmosféru, záujem o koučovaného, rešpekt voči nemu, úprimné vyjadrovanie emócií, nesebeckosť, pokora aj zdravé sebavedomie a dôvera. Významnými charakteristikami, ktorými by mal kouč disponovať sú charizma, pozitívne naladenie, schopnosť sebareflexie a schopnosť zvládania stresu.
Súbory na stiahnutie
Komentáre