MODUL 4.1
Koučing v školskom prostredí
Teória koučingu
Koučing je vo svojej podstate forma riadeného rozhovoru medzi koučom a koučovaným. Kouč rozhovor vedie, a tak pomáha koučovanému vytvárať jeho vlastné cesty k dosiahnutiu cieľa. Je akoby sprievodcom rozhovoru, systematicky kladie otázky tak, aby umožnil nazerať na problém z iných uhlov.
Cieľom takéhoto rozhovoru je nájsť riešenia a postupy alebo ďalšie kroky k vyriešeniu stanoveného problému. Takto prevedený koučovací rozhovor má silný motivačný charakter, koučovaný si sám vytvára a hľadá riešenia, zvažuje svoje možnosti. Vďaka tomu preberá zodpovednosť za svoje rozhodnutia. Týmto spôsobom rozvíja svoju samostatnosť. Koučovanie pracuje s jedinečnosťou každého človeka, preto je potrebné akceptovať každého ciele, navrhnuté postupy a podobne. Jeho základnou črtou je vysoko individuálny charakter.
Správne realizovaný koučing a jeho funkčné využívanie v praxi má pozitívne účinky. Dokáže efektívne riešiť problémy rôznych typov (problémy medziľudské, výchovné, edukačné, realizačné, tvorivé, výkonnostné, kariérne a podobne). Taktiež má výrazný motivačný charakter a v neposlednom rade učí ľudí preberať zodpovednosť za svoje rozhodnutia.
Medzi základné atribúty koučingu patria:
• dobrovoľnosť, ak niekto nechce byť koučovaný, nekoučujte, využite iné nástroje riadenia,
• cieľ si volí koučovaný,
• motivácia pracovať s cieľom, nielen posťažovanie sa a neriešenie,
• nestrannosť,
• dôvera,
• empatia,
• akceptácia názorov a rozhodnutí,
• nepreberať zodpovednosť za rozhodnutia koučovaného na seba.
Súbory na stiahnutie
Komentáre