MODUL 4.1

Koučing v školskom prostredí

Teória koučingu

Koučing je vo svojej podstate forma riadeného rozhovoru medzi koučom a koučovaným. Kouč rozhovor vedie, a tak pomáha koučovanému vytvárať jeho vlastné cesty k dosiahnutiu cieľa. Je akoby sprievodcom rozhovoru, systematicky kladie otázky tak, aby umožnil nazerať na problém z iných uhlov.

Cieľom takéhoto rozhovoru je nájsť riešenia a postupy alebo ďalšie kroky k vyriešeniu stanoveného problému. Takto prevedený koučovací rozhovor má silný motivačný charakter, koučovaný si sám vytvára a hľadá riešenia, zvažuje svoje možnosti. Vďaka tomu preberá zodpovednosť za svoje rozhodnutia. Týmto spôsobom rozvíja svoju samostatnosť. Koučovanie pracuje s jedinečnosťou každého človeka, preto je potrebné akceptovať každého ciele, navrhnuté postupy a podobne. Jeho základnou črtou je vysoko individuálny charakter.

Správne realizovaný koučing a jeho funkčné využívanie v praxi má pozitívne účinky. Dokáže efektívne riešiť problémy rôznych typov (problémy medziľudské, výchovné, edukačné, realizačné, tvorivé, výkonnostné, kariérne a podobne). Taktiež má výrazný motivačný charakter a v neposlednom rade učí ľudí preberať zodpovednosť za svoje rozhodnutia.

Medzi základné atribúty koučingu patria:

• dobrovoľnosť, ak niekto nechce byť koučovaný, nekoučujte, využite iné nástroje riadenia,

• cieľ si volí koučovaný,

• motivácia pracovať s cieľom, nielen posťažovanie sa a neriešenie,

• nestrannosť,

• dôvera,

• empatia,

• akceptácia názorov a rozhodnutí,

• nepreberať zodpovednosť za rozhodnutia koučovaného na seba.

Súbory na stiahnutie

Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.

Momentálně nejsou k dispozici žádné novinky.
Momentálně nejsou k dispozici žádné novinky.