MODUL 6.2
Realizácia adaptačného vzdelávania formou mentoringu
Uvádzajúci pedagogický/odborný zamestnanec ako mentor
Mentora môžeme v zásade vnímať ako radcu, poradcu či školiteľa, ktorý nielen radí, ale aj motivuje a usmerňuje svojho zvereného kolegu. Mentorom sa môže stať svojím spôsobom ktokoľvek, kto má bohaté skúsenosti v požadovanej oblasti, ale musí ich aj vedieť primerane a efektívne sprostredkovať.
Ale musí to byť človek, ktorý je hlavne ochotný sa o svoje skúsenosti a vedomosti podeliť, väčšinou bez väčšieho finančného ocenenia, a má na to dostatočný časový priestor.
Medzi najdôležitejšie úlohy mentora by sme mohli zaradiť nasledovné: Byť vzorom. Mentor by mal byť v prvom rade pre mentorovaného vzor, pretože nepredáva len svoje vedomosti a skúsenosti, ale aj svoje hodnoty, postoje a názory. Následne mentor zodpovedá za organizáciu a priebeh mentoringu a definuje ciele a obsah tak, že mentor učí mentorovaného správne určovať ciele a je mu nápomocný pri ich dosahovaní.
Ďalej je značne zodpovedný za utváranie a udržovanie partnerského vzťahu založenom na dôvere a vzájomnom rešpekte tak, aby mentorovaný mal možnosť vyjadriť svoje pocity, ale aj nesúhlas a neistotu. Dôležité je, samozrejme, predanie svojich skúseností, svojej odbornosti, teda predanie svojho know-how.
Súbory na stiahnutie
Komentáre