MODUL 5.3
Využívanie efektívnych metód a foriem v adaptačnom vzdelávaní
Kolegiálne učenie sa v adaptačnom vzdelávaní
Pod pojmom kolegiálne učenie sa rozumieme špecifický spôsob spolupráce, kedy učitelia a ostatní pedagogickí a odborní zamestnanci škôl vytvárajú skupiny, ktoré slúžia na výmenu informácií, postupov a skúseností s cieľmi zlepšenia edukačnej reality a vlastného profesijného rozvoja. Nie je to v pravom slova zmysle ani tímová práca, ani kooperatívne učenie, preto používame pojem kolegiálne učenie sa. Skôr by sa dal ešte použiť pojem zdieľanie pedagogického procesu alebo učiteľské komunity.
U nás je najbežnejším spôsobom spolupráce zamestnancov škôl neformálna spolupráca vo forme výmeny materiálov a diskusií. Medzi najčastejšie spôsoby výmeny informácií patria aj pedagogické rady, neoficiálne stretávanie sa, stretnutia komisií, ako napríklad stretávanie sa predmetových komisií, metodických združení, stretnutia vedúcich krúžkov a podobne. Ďalej vzájomné návštevy v edukačnej realite, čím myslíme hospitácie a vzájomné pozorovania sa. Veľmi minimálne sa vyskytuje zdieľanie pedagogického procesu vo forme vnútroškolských konferencií a workshopov. V našich podmienkach nie je naozaj systematická výmena skúseností a informácií veľmi zaužívaná. Najčastejšie prebieha počas adaptácie a neskôr sa akosi vytráca. Uvedomujeme si, že toto je téma najmä pre vedenie škôl a školských zariadení, ktoré by za podpory zamestnancov mohlo takúto formu vzdelávania rozvíjať, a tak zvyšovať napríklad konkurencieschopnosť školy, a to najmä tým, že takto sa zvyšuje vedomostný kapitál.
Súbory na stiahnutie
Komentáre
Pridať komentár
Povinná úloha
Napíšte esej alebo prípadovú štúdiu podľa pokynov a prineste ju vytlačenú na záverečné stretnutie.
Dobrý deň,
chcem sa spýtať, či bude aj k danej prezentácií o kolegiálnom učení sa pridaný učebný text, lebo je tu znovu len akčný výskum.
Ďakujem
Dobrý deň, ďakujeme pekne, už je tam správny text.