MODUL 5.2

Využívanie efektívnych metód a foriem v adaptačnom vzdelávaní

Akčný výskum a jeho využitie počas adaptačného vzdelávania

V adaptačnom vzdelávaní je možné využívať mnohé metódy, tradičné aj menej tradičné. Avšak môžu byť podporené aj dopĺňané využívaním akčného výskumu.  Akčný výskum je v podstate vlastný výskum učiteľa, pedagogického či odborného zamestnanca reflektujúci jeho prax s cieľom jej zlepšenia.

Začínajúci pedagogickí a odborní zamestnanci sa počas svojich kariérnych začiatkov stretávajú s mnohými problémami a práve akčný výskum môže byť cesta k ich riešeniu, v ideálnom prípade aj v spolupráci s pracovne staršími a skúsenejšími kolegami, ktorí im ukážu, ako na to.

Akčný výskum vznikol ako reakcia na malý vplyv tradičného výskumu na zmenu pedagogickej a odbornej praxe a ako prostriedok urýchlenia procesu implementácie potrebných zmien do praxe. Vedeckosť je tak trochu zatlačená do úzadia, ale do popredia vstupujú práve potreby konkrétnych ľudí, konkrétnych učiteľov, vychovávateľov, špeciálnych pedagógov atď., ktorí hľadajú riešenia na problémy. V našom prípade na konkrétne problémy týkajúce sa edukačnej alebo odbornej praxe v školách, triedach a iných skupinách. 

Akčný výskum vo svojej podstate znamená, že výskumné aktivity realizuje jednotlivec v rámci vlastnej praxe, ktorý reaguje na aktuálne problémy výučby. Dobre uskutočnený akčný výskum má za následok osobnostný rozvoj, zlepšenie profesijnej praxe, rozvoj inštitúcie, teda školy, v ktorej osoba pracuje, a taktiež prispieva k zlepšeniu spoločnosti v širšom význame tým, že zlepšuje výsledky výchovného a vzdelávacieho procesu.

Súbory na stiahnutie

Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.

Momentálně nejsou k dispozici žádné novinky.
Momentálně nejsou k dispozici žádné novinky.