Zdravý Time Management

Každý jeden z nás nejakým spôsobom narába so svojím časom bilancuje a plánuje. Aj keď sa plánovaniu cielene nevenujete, predsa len nevedomky plánujete. Nie dopodrobna, ale predsa. Niekedy však príde tá chvíľa, že sa veci na vás valia, napríklad v práci, a vy sa musíte nad svojim časom a jeho využitím zamýšľať viac. Lebo nestíhate, lebo vám horí termín…

V takomto prípade mnohí z nás urobia nasledovné. Zosumarizujú si svoje činnosti, ktoré majú urobiť, nasekajú ich natesno, čím vlastne urobia nereálny plán, potom sa ho snažia dodržať a nakoniec sú frustrovaní, že im nevychádza. Toto NIE JE efektívny time management. Toto je len snaha stihnúť zameškané. Spravidla to dlhodobo nefunguje. Núti nás to stále dobiehať len súrne veci, zvyšné sa odkladajú, až kým sa z nich súrne veci nestnú. A tak vznikne stresujúci kolobeh.

Pravou podstatou zdravého, vyváženého a efektívneho time managementu je dlhodobé plánovanie si svojich činností tak, aby sme prihliadali na rovnováhu práce a oddychu, a zároveň, aby sme si povinnosti vedeli urobiť rýchlejšie.

Predstavte si, že chcete vyrobiť domček pre bábiky. Keď sa len tak, bez prípravy a plánovania do toho pustíte, zaberie vám to viac času, urobíte možno veľa chýb a nepresností, niektoré dosky a prvky len tak nesadnú. Pokiaľ si však detailne naplánujete, ako ten domček chcete postaviť, vyvarujete sa mnohým chybám, a zároveň vám to bude trvať omnoho kratšie. A to je aj základný princíp riadenia a plánovania času. Plánujete síce dlhšie, ale prácu spravíte rýchlejšie. Sumárny výsledný čas je kratší ako bez plánovania.

Niektorí ľudia si toto uvedomujú a držia sa toho, ale robia inú chybu. Dobrým plánovaním ušetria nejaký ten čas, ale namiesto oddychu, tento čas využijú na ďalšie činnosti. Toto je síce účinné, keď nestíhate a potrebujete dohnať nedokončené veci, ale z dlhodobého hľadiska môže prísť vyčerpanie, chronická únava až choroba.

Preto je, pri plánovaní svojho času, dôležité pristupovať k tomu zodpovedne a plánovať dlhodobo. Najmä tak, aby ste predišli kumulovaniu nedokončených úloh. A nezabúdajte aj na seba, na svoj oddych a odpočinok. Pokiaľ ste dlhodobo vyčerpaní, aj práca vám trvá dlhšie a nejde vám tak od ruky. Pokiaľ si oddýchnete, aj náročnejšie úlohy ste schopní urobiť  omnoho rýchlejšie.

Ďalšou výraznou chybou pri plánovaní času, pred ktorou by som vás rada vystríhala, je, že často si vyhradíme omnoho menej času na nejakú prácu či činnosť, ako skutočne potrebujeme. Chýba nám niekedy triezvy odhad. A to už nehovorím o tom, že kedykoľvek sa môže objaviť neočakávaná situácia. A pokiaľ nemáme rezervu, naše plány sa neraz zrútia a zrazu máme obrovský časový sklz.

Aby som to zhrnula, keď si chceme naozaj zdravo, a z dlhodobého hľadiska udržateľne naplánovať využívanie svojho času, nezabúdajte na:

  • dôsledné plánovanie,
  • plánovanie oddychu a odpočinku,
  • reálny odhad potreby času na činnosti a povinnosti,
  • a na časovú rezervu!

Vzhľadom na to, že čas sa nedá vrátiť a neustále plynie, využívajte ho s rozumom a s ohľadom na svoje zdravie a spokojnosť, ale samozrejme aj s ohľadom na svoje potreby či kariéru. Myslite ekonomicky nie len v súvislosti so svojou peňaženkou, ale aj so svojím časom.

Čas nie sú peniaze, čas je váš život.

Ak by ste sa chceli o riadení a plánovaní času dozvedieť viac, pozrite si ponuku našich školení.

Mgr. Viktoria Pancikova, PhD.
Aktívne sa venujem vzdelávaniu dospelých a tvorbe vzdelávacích programov. Do môjho portfólia patria témy ako firemné vzdelávanie, od adaptačného až po pravidelné vzdelávanie, príprava lektorov a rozvoj manažérov, ale aj mentoring a koučing. V daných oblastiach sa neustále vzdelávam a publikujem.
Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *