Manažment šťastia a manažment veku

V predchádzajúcom blogu o manažmente šťastia som písala predovšetkým o prístupe k ľuďom, a o tom, ako práve takýmto prístupom môžeme zmeniť atmosféru v našej firme na priaznivú, a tým si udržať ľudí vo firme. Teraz by som sa rada zamerala na to, čo môžeme v rámci manažmentu šťastia využiť, a tak zabezpečiť udržateľnosť kvalitných ľudí. Jedným z viacerých možných prístupov, ktoré sa samozrejme prelínajú, je manažment veku – age management.

Cieľom celkového prístupu, ktorý označujem ako manažment šťastia, je zabezpečiť vysokú úroveň spokojnosti zamestnancov, s tým predpokladom, že spokojný a šťastný zamestnanec je zároveň aj omnoho výkonnejší a motivovanejší k práci a k vyšším výkonom. Dnes už však známy fakt, že naša populácia starne, ovplyvňuje chod každej firmy. Každá jedna malá či veľká firma, organizácia, škola, úrad… sa bude musieť vyrovnať so situáciou, že vekový priemer ich zamestnancov sa bude neustále zvyšovať. A prognózy to len potvrdzujú.

Ale prečo to spomínam? Práve preto, že ak myslíme do budúcnosti, musíme s týmto počítať. A ak chceme zabezpečiť spokojnosť svojich zamestnancov, a tým prosperitu našej organizácie,  musíme si uvedomiť, že každá veková skupina má svoje špecifické požiadavky. Na začiatok je dôležité uvedomiť si, ako bude vyzerať náš pracovný kolektív napríklad o päť rokov. Budeme mať stále tých istých zamestnancov? Vieme k nám nalákať mladých ľudí? Aký bude vekový priemer? A hlavne to, čo to pre našu firmu znamená.

Predstavte si napríklad školu. Už teraz je jasné, že učiteľské zbory starnú. Mladých učiteľov je síce stále pomerne dosť, ale mladí ľudia už učiť nechcú, pretože toto povolanie, táto cesta nie je pre nich zaujímavá. Na druhej strane, v školách učia ľudia, ktorým sa vek odchodu do dôchodku zvyšuje. Toto je následok mnohých zmien spoločnosti. Avšak to teraz znamená, že nik nebude učiť? Že sa škola zavrie?

Nie.

Vyplýva z toho nová úloha pre vedenie. Vedenie škôl, ale aj iných firiem, musí využiť potenciál svojich aktuálnych a perspektívnych zamestnancov. Prispôsobiť im podmienky a štýl vedenia na to, aby mohli pracovať výkonne, zároveň v rámci svojich možností, aby boli v práci spokojní a predčasne neodchádzali.

Age management nie je len nevyhnutnosť, ale aj výzva a spôsob ako udržať prosperitu. V súlade so zásadami manažmentu šťastia vytvára veľmi dobré predpoklady pre zvyšovanie spokojnosti zamestnancov, ich udržateľnosti, a tým samozrejme prináša konkurenčnú výhodu na trhu. Koniec koncov, každá jedna organizácia sa bude musieť vysporiadať so starnutím pracovných tímov, a je len a len na vedení, ako sa k tomu postaví už teraz.

Uvedomte si, že nielen mladí, ale aj zamestnanci 50+ vašu firmu vedia obohatiť. Spravidla bývajú viac lojálni voči firme, majú dlhoročné skúsenosti a prax, ktorú môžu odovzdávať napríklad formou mentorigu, či zužitkovať ju v adaptácii nových zamestnancov. Okrem toho, je u nich predpoklad nižšej fluktuácie, sú spoľahlivejší, a môžu mať vytvorenú širokú sociálnu sieť, prostredníctvom ktorej prezentujú aj vás. Uvedomte si, že majú stále vysoký potenciál, len im dajte možnosť ho využiť.

Predbehnite svoju konkurenciu a myslite do budúcnosti. Vytvárajte pozitívne prístupy vedenia ľudí, a oni sa vám sa to odvďačia udržateľným výkonom a lojalitou. Viac o témach manažmentu šťastia a age manažmentu sa môžete dozvedieť na našich školeniach a seminároch.

Mgr. Viktoria Pancikova, PhD.
Aktívne sa venujem vzdelávaniu dospelých a tvorbe vzdelávacích programov. Do môjho portfólia patria témy ako firemné vzdelávanie, od adaptačného až po pravidelné vzdelávanie, príprava lektorov a rozvoj manažérov, ale aj mentoring a koučing. V daných oblastiach sa neustále vzdelávam a publikujem.
Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *