Ekonomike sa darí. Dnes máme oproti posledným rokom najnižšiu nezamestnanosť a už neplatí, že na každé jedno miesto je minimálne desať iných a kvalifikovaných čakateľov. Naopak, pre firmy sa stáva problém nájsť kvalitných ľudí, a čo je horšie, problémom je udržať si ich. Konkurencia je veľká, ľudia, najmä talenty, majú možnosť vyberať si, kde chcú robiť a za akých podmienok. Taktiež máme na trhu práce množstvo mladých ľudí, ktorí nechcú pracovať tak, ako naši rodičia. Dlhodobo a na jednom mieste, bez vízie rastu a bez odvahy odísť na iné miesto. Práve naopak, mladí ľudia sa hľadajú, sú ochotní pracovné miesta striedať, kým nenájdu to „pravé orechové“.
Práve toto mnohým firmám a podnikom vytvára vrásky na tvári. Je problém kvalitných ľudí s potenciálom získať, ale ešte náročnejšie je ich dlhodobo udržať. S týmto fenoménom sa však môžeme veľmi efektívne vyrovnať. Čím? Prístupom.
Dôležité je uvedomenie si, že dnes človek rozmýšľa inak, často hľadá vyváženosť medzi svojím súkromným a pracovným životom. A v podstate každý hľadá svoje šťastie. V práci trávime podstatnú časť svojho života. Osem hodín denne, päť dní v týždni… Viac ako 40 rokov… Je to veľmi veľa času. Tak prečo by sme nemohli byť v práci šťastní? Doprajme svojim zamestnancom viac ako len spokojnosť, ktorá rokmi, zabehnutosťou, stereotypom, prístupom a inými faktormi môže neustále klesať.
Doprajme svojim zamestnancom to, aby boli vo svojej práci šťastní, aby pracovali radi, aby do práce chodili radi. Tým nielen znížime nepriaznivú fluktuáciu zamestnancov, zlepšíme klímu a vzťahy na pracovisku, ale v konečnom dôsledku pozitívne ovplyvníme aj pracovný výkon. A to práve preto, lebo šťastný a spokojný zamestnanec je zároveň aj motivovanejší, produktívnejší a výkonnejší. Pokiaľ dosiahnete to, aby váš zamestnanec chodil do práce rád, bol v nej šťastný, bude aj zapálený pre vec a bude ju robiť rád.
Veľkým problémom mnohých firiem je, že zamestnanca – človeka berú ako číslo alebo ako nástroj, robota… Doplňte si čo chcete. A toto je najhoršie. Ak z pracovného prostredia vymizne ľudskosť, človek sa bude cítiť zamestnávateľom iba vyčerpávaný či „vyciciavaný“, bude vo svojej práci nielen nešťastný, nikdy nepodá ani vynikajúci výkon. Veď prečo by aj mal? A na výsledku vždy vidno, či sa vec robila s chuťou, či nechuťou…
Manažment šťastia alebo happiness management je v prvom rade o tom, aby zamestnanci v práci boli naozaj šťastní. Nie len na oko. Dobrý „manažér šťastia“ musí dbať na to, aby to tak bolo. Veď práve to mu pomáha dosiahnuť firemné ciele. Práve preto takýto prístup k vedeniu ľudí musí byť dobre zvládnutý, pretože okrem svojich pozitív má aj mnohé úskalia, ak sa nezvládne.
Napríklad sa môže stať, že manažér sa bude priveľmi sústrediť na priaznivé ovplyvňovanie klímy, riešeniu problémov v kolektíve, odmeňovaniu a motivácii, avšak zabudne na ciele a plány organizácie. Verte, či neverte, táto hranica dokáže byť veľmi tenká. A to práve nechceme. Cieľom takto vnímaného riadenia ľudí je zaistiť nielen to, aby vaši zamestnanci boli šťastní a chodili do práce radi, ale najmä to, aby sa nami vynaložené zdroje premenili v zisk.
Ale pozor, vnímanie šťastia je u ľudí veľmi individuálne 🙂
Dajte si záležať na vašich zamestnancoch a zistite si o happiness managemente viac, pretože v manažmente šťastia sa dá využiť mnoho techník a kreatívnych nástrojov riadenia ľudí. Dozvedieť sa to môžete napríklad v ďalších mojich blogoch alebo na našom vzdelávaní Rozvoj manažérskych kompetencií a psychológia pre manažérov – proces riadenia.