Vzdelávaním proti stresu

Stres… Stres je niečo, čo je každému z nás povedomé. Niečo, čo všetci dobre poznáme. A hlavne niečo, čo hodnotíme ako niečo negatívne, nepríjemné, niečo, čo zhoršuje náš život a nepríjemne sa na nás prejavuje. Kedysi sme si stres spájali najmä s našou prácou a pracovným životom, ale čoraz častejšie sa prejavuje v našom súkromnom živote a prežívaní.

Stres, keďže je našou prakticky dennodennou súčasťou, má mnohé negatívne vplyvy na nás, celkovo na náš organizmus, na naše emócie a správanie. Mnohokrát sa stane, že vystresovaní ľudia „vybuchnú“, či sa na niekom vyvŕšia, a spravidla na niekom, kto im je blízky. Takto si nezaslúžene môže prejav vášho stresu „schytať“ niekto, koho máte radi, či milujete.

V zásade však platí, že každý jeden z nás sa snaží so stresom a stresujúcimi situáciami vyrovnať a zvládnuť ich. Používame na to svoje vlastné „stratégie“, ktoré však nie sú vždy pozitívne, nepomôžu nám situáciu zvládnuť, napriek tomu, že nám poskytnú chvíľkovú úľavu. Sem patrí napríklad cigaretka či pohárik alkoholu na rýchle vzpruženie sa, alebo akýsi únik od situácie, keď sa tvárime, že sa nič nestalo, ale aj tak nás to časom dobehne.

Aby ste predišli takýmto situáciám, existuje dnes už celý rad techník, ako stres zvládať a eliminovať. Mnohé návody a rady dokážete nájsť na webe, niektoré lepšie, niektoré menej efektívne. Avšak vzdelávaním sa v tejto oblasti sa zameriate hlavne na adekvátne techniky zvládania stresu s elimináciou tých negatívnych, naučíte sa porozumieť aj sebe a svojmu prežívaniu, ale najmä tak zlepšíte kvalitu svojho života, a s veľkou pravdepodobnosťou aj kvalitu života vašich blízkych či kolegov.

Medzi obľúbené a často prezentované techniky zvládania stresu patrí najmä telesné cvičenie, relaxácia, dychové cvičenia, rovnováha medzi prácou a odpočinkom, nájdenie si času len pre seba, ale aj nácvik asertívneho správania. Je potrebné vedieť aj to ako tieto techniky správne zaradiť do nášho života tak, aby sme z nich mali čo najväčší profit. Práve preto je vzdelávanie aj v tejto oblasti dôležité, lebo vám skráti čas hľadania svojej cesty štýlom pokus – omyl.

Niektorí z nás sa so stresom prirodzene vedia vysporiadať adekvátnejšie a pozitívnejšie. Vedia s ním efektívne pracovať a dobre ho zvládajú. Potom je tu však druhá, početnejšia skupina, ktorá to až tak dobre nevie. Práve títo ľudia majú dnes možnosti naučiť sa so stresom a jeho prejavmi na našom tele i duši vyrovnať.

Prvý rozmer vzťahu vzdelávania a zvládania stresu je, že sa môžete naučiť efektívne techniky ako prežívanie stresu zmierniť a odbúrať. Tento vzťah má ale aj druhú rovinu. Veľakrát v živote sa nám môže stať, že stres v nás vyvolá situácia, len preto, že niečo nevieme. Cestovanie môže byť pre nás stresujúce, lebo nevieme jazyk. Na dovolenke to už síce prežijeme, ale čo ak sa vyskytne niečo na letisku a nebudeme sa vedieť dohodnúť? Čiže druhá rovina je,  naučte sa to, čo vám chýba, a potom stres zažívať nebudete.

A ešte jedna vec… Viete o tom, že stres nemožno vnímať len negatívne a že istá hladina stresu je dôležitá pre náš výkon?

Aj o tomto sa môžete dozvedieť viac na seminári Škola komunikácie a zvládania stresu.

Mgr. Viktoria Pancikova, PhD.
Aktívne sa venujem vzdelávaniu dospelých a tvorbe vzdelávacích programov. Do môjho portfólia patria témy ako firemné vzdelávanie, od adaptačného až po pravidelné vzdelávanie, príprava lektorov a rozvoj manažérov, ale aj mentoring a koučing. V daných oblastiach sa neustále vzdelávam a publikujem.
Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *